Vase eșuate, în perioada interbelică: Navele comerciale cu destinația Constanța ajunse pe fundul Mării Negre, din cauza furtunilor
Pentru constǎnţenii de acum un secol, ştirile despre vase eşuate în urma furtunilor atât de puternice din Marea Neagră, nu erau o raritate. Acum însǎ, din fericire, ele apar mai rar, deşi existǎ încǎ, iar marea noastrǎ continuǎ sǎ reprezinte un pericol pentru vasele ce sosesc aici în vreme de iarnǎ. Am ales un articol din presa localǎ, de la sfârştitul anului 1932, ce prezenta o situaţie de acest fel:
„Eşuarea vaporului Ceres. Dupǎ ultimele ştiri sosite agenţiilor de navigaţie din localitate rezultǎ cǎ trei vapoare de navigau din Arhipelagul grecesc spre Constanţa au eşuat în diferite puncte de pe coasta europeanǎ. Accidentele s-au produs din cauza furtunii puternice, care a rǎscoli mǎrile timp de mai multe zile. Vaporul olandez Ceres, cargobot cu un tonaj de 2680 tone, proprietatea societǎţii Komukl Nederl. Matta din Amsterdam, care face curse regulate între porturile nordice şi Constanţa, în timp ce naviga de la Pireu spre portul nostru, a fost surprins de o furtunǎ vioentǎ, care l-a pus în imposibilitatea de a-şi putea continua voiajul. Vasul olandez transporta o cantitate de mǎrfuri coloniale pentru mai multe firma din Constanţa neputând sǎ mai lupte cu furtuna, vasul Ceres a cǎutat sǎ se apropie de coasta greceascǎ. Din cauza întunericului, vasul a eşuat pe un banc stâncos, în apropiere de Salonic. Încercând sǎ se despotmoleascǎ, vaporul s-a ales cu o spǎrturǎ la fund. În aceastǎ situaţie, s-au lansat prin telegrafie fǎrǎ fir mai multe semnale de S.O.S. În ajutorul vaporului eşuat au plecat salvatoarele Mimis din Constantinopol şi Hermes de la Pireu, care i-au dat primele ajutoare. Vasul a fost însǎ salvat de la naufragiu de salvatorul Viking, care fusese angajat de firma armatoare din Amsterdam. Valoarea mǎrfii avariate n-a fost încǎ estimatǎ. Deasemeni nici avariile suferite. Mǎrfurile vor sosi la Constanţa prin transbord, iar vasul va fi trimis într-un şantier pentru reparaţiuni.
Un vas împotmolit în Dardanele
Din Istambul se telegrafiazǎ cǎ vaporul grecesc Mesathuri cu o capacitate de 3500 tone proprietatea armatoruluii L.O. Keranis din Andros şi construit în 1898 la New Castle, a eşuat în faţa localitǎţii Galipoli (Dardanele) pe un banc de nisip, situat la o adâncime de opt picioare. Salvatorul Lanina plecat la faţa locului a raportat prin T.F.F. cǎ, vasul împotmolit cautǎ sǎ se salveze prin mijloace proprii.
Al treilea accident
„În apropierea coastei turceşti, lângǎ Ayvalik, furtuna a aruncat la ţǎrm vasul Sami sub pavilion otoman. Armatorul vesului, d. Veli Zade Mustafa Fark Bey din Constantinopol a încheiat un anagajament cu salvatorul Cezar pentr despotmolirea vasului eşuat. Sami a fost construit în 1862 şi are o capacitate de 821 tone”.
O altǎ ştire de la începutul lunii decembrie a aceluiaşi an 1923: „Astǎzi dimineaţǎ pe când ieşea din portul Sulina, remorcherul francez M.F. nr. 9, având la remorcǎ şlepul Rudolph, din cauza valurilor s-au rupt cârligele cu care era legat şlepul de remorcher, rǎmânând astfel la discreţia valurilor. Marinarii aflaţi pe şlep, aruncându-se în mare, au putut sǎ se salveze. Despre soarta şlepului nu se ştie nimic”.