„Titanicul” României: Explozia petrolierului „Independența”, cea mai impozantă navă construită vreodată la șantierul naval din Constanța, a spulberat geamuri și a zguduit pământul pe o rază de 10 km
Petrolierul „Independența” a fost cea mai impozantă navă construită vreodată la șantierul naval din Constanța, simbolizând, pentru o perioadă îndelungată, mândria flotei românești. Comparat adesea cu „Titanicul”, vasul reprezenta un adevărat colos al mărilor. Cu toate acestea, destinul său a fost unul sumbru, parcă marcat de semne nefaste încă de la prima sa lansare la apă.
Uriașa navă petrolieră a fost construit de șantierul naval din Constanța, iar la data de 28 mai 1977 a avut loc ceremonia de botez. Gigantul avea o înălţime de 42 de metri şi o lungime de 304 metri. Elena și Nicolae Ceaușescu au fost prezenți pentru a vedea cum imensa navă este lansată la apă. Se poate spune ca evenimentul a fost un eșec, fiindcă sticla de șampanie care a lovit nava nu s-a spart, iar acest lucru a fost considerat un semn rău, iar de către cei mai superstițioși chiar un blestem.
Tradiția spune că e bine ca o navă să fie botezată de o femeie. Aceasta a fost Elena Ceauşescu. Iar ea n-a fost instruită că sticla aceea de şampanie pe care a aruncat-o, s-o trimită cu o anumită forță. Şi sticla s-a atins de bordaj, dar nu s-a spart. Asta pentru marinari e un semn rău că nava aceea va avea o problemă la un moment dat, a povestit pentru Digi24 Ioan Gomboșanu, unul dintre marinarii de pe „Independența”.

Rapoartele din arhiva flotei navale românești arată că nava se deteriora de la o zi la alta și aceasta ajunsese să fie reparată pe drum. În acea perioadă, industria avea nevoie de petrol, iar „Independența” făcea voiaje fără să se oprească. Ultimul drum a consemnat și cea mai mare tragedie din istoria flotei navale românești.
Nava „Independența” avea o capacitate de încărcare de 150.000 tdw. Pe 15 noiembrie 1979, petrolierul făcea al 19-lea transport și se afla în Marea Marmara, pregătit să traverseze strâmtoarea Bosfor spre Marea Neagră. La ora 04:35, ora României, vasul românesc a fost lovit de cargo-ul grecesc Evriali. Tot țițeiul transportat s-a vărsat în apă, iar în urma coliziunii scânteile create au dus la o imensă tragedie. Nava a explodat, iar dintre cei 45 de marinari aflați la bord 42 au murit, 11 fiind dați dispăruți. Incendiul a fost stins pe 14 decembrie 1979, abia după 29 de zile.
Potrivit lui Ioan Gomboșanu, explozia petrolierului a fost atât de puternică încât a distrus geamurile locuințelor din Istanbul pe o rază de 10 km. Vinovat de ciocnirea celor două vase a fost comandantul grec al cargoului Evriali, Alekos Adamopulos. Acesta a fost condamnat la „doar” 20 de luni de închisoare.
Pentru a nu se afla adevărul despre cum a dispărut petrolierul, autoritățile comuniste au trecut evenimentul la „strict secret”. După această tragedie, au rămas în urmă 30 de văduve și 41 de copii fără tată. Nava „Independența” a fost atât de avariată încât nu a mai putut fi recuperată pentru reparații.