25/06/2024
SOCIETATESportTop

1939: Primul planor care a sosit la Constanţa

Spread the love

La 29 iulie 1939 pilotul polonez Zabsky a reuşit o performanţă aviatică deosebită, ajungând de la Bucureşti la Constanţa, cu planorul său numit „Delfin”. Decolarea a avut loc la ora 13,30 de pe aerodromul Băneasa, în asistenţa comandantului aeroportului, Simion, iar peste douăzeci de minute, ajungând la altitudinea de 500 metri, s-a desprins de avionul care îl remorcase până atunci.

Iată cum relata presa vremii acest eveniment: planorul „A continuat în spirale elegante să câştige înălţime chiar deasupra aerodromului şi a purces către răsărit. (…) Peste câteva ore telefonul ne-a adus ştirea că planorul a aterizat la Constanţa la orele 17,15, ceea ce înseamnă că media pe cei 200 km. care despart în zbor primul nostru port de Capitală, a fost de peste 60 km, pe oră. Zabsky şi planorul Delfin şi-au dovedit odată mai mult posibilităţile, dar mai mult decât ei, planorismul românesc va căpăta prin aceste exemple un deosebit imbold. Zborul efectuat de data aceasta peste cea mai netedă câmpie, peste Bărăgan şi stepa dobrogeană are menirea să dovedească şi celor mai neîncrezători, posibilităţile zborului fără motor în general şi existenţa curenţilor ascendenţi aproape pretutindeni la noi în ţară, din moment ce câmpia a fost traversată în zbor cu ţintă dinainte precizată. Rămâne acum piloţilor noştri sarcina de a imita zborurile maestrului Zabsky şi nu ne îndoim că vor reuşi din momentul în care se vor pune la punct cu antrenamentul pentru zborurile de performanţă şi vor avea la dispoziţie materialul asemănător”[1].

A doua zi planorul urma să se reîntoarcă la Bucureşti remorcat de un avion pilotat de inginerul Tadeuz Chlipalski, pentru a putea participa la alte zboruri la centru de antrenament de la Sânpetru, de lângă Braşov.

Trebuie amintit că generalul Paul Teodorescu, ministru Aeronauticii la acea vreme, sprijinea zborul fără motor, considerând că „viitorii piloţi şi poate din cei mai buni vor fi recrutaţi dintre planorişti[2].


[1] „România”, an II, nr. 419 din 30 iulie 1939, p. 11.

[2] “România”, an II, nr. 409 din 21 iulie 1939, p. 11.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *